Jumaat, 25 April 2014

Tagged Under:

PENGALAMAN BERSALIN PART I

Share
Alhamdulillah...dengan izin Allah dpt lg hirup udara nyaman dan segar hari ini. Genap dah 39minggu pregnant...hari2 dok tunggu bila la masa nak besalin...kali ni pregnant yang ke 4...3 orang sebelum ni paling lewat pun 37 minggu dah keluar...agaknye baby dalam perut ni nak menikmati lagi khasiat2 vitamin yang umi dia dok mkn tiap2 hari...heheheh

Kalau citer bab2 pengalaman besalin ni....mmg dr besalin anak sulung smp no 3 lbh kurang je...xde rasa sakit ape2 tetiba je dah buka jalan ...tup2 nak besalin dah...Tapi mmg dah rasa sakit main2 org tua2 cakap...tiap kali pregnant masuk je 5 or 6 bln dh mmg start rasa sakit perut ..dalam seminggu mesti sakit 3 4kali...kadang2 tu hari2 sakit smp la 8bulan pregnant tu br dia hilang je ..cuma xla sakit sangat...rasa cam sakit perut nak membuang tu je la...dan oleh sebab sakit yang main2 tu agak lama..so bila dah dekat2 nak besalin tu jadi confius dah...

Masa anak sulung tu time checkup kat klinik tetiba doc ckp perut awak ni mengeras je awk sakit ke? Saya senyum je la....xla doc..mmg selalu mcm tu...
Ha? Selalu mcm ni...awk sakit ke x?
Ala mcm skt perut nk buang tu jela...
OK..tarik kaki ni sikit...mcm gaya org nak besalin tu...saya nak cek jalan
Ha? Gluurrppp...aik..cuaknye..apesal nk cek jalan plk ni..
Dah buka 1cm...so..ready je la..tp biasanye anak sulung ni lmbt sikit..doc bg penerangan..cuma kn ready la sbb dah buka jalan...so saya assume seminggu lg awak akan bersalin...
Aik..br 36 minggu ++ je...xpela...tunggu je la..
Mmg betul rupanya...tp x smp seminggu pun ...genap je 37minggu..4 hari selepas cek jalan tu..rs mcm ade benda turun ...tp xde tanda ape2 pun..disebabkan risau jgk la trs ajak husband g hospital...tp time tu hari jumaat..so husband ckp rs2 blh tunggu lepas sembayang jumaat x..saya ok je sbb x sakit pun..kalo sakit mmg xleh tunggu dah la...hehehe
dlm pkl 3 ptg tu kami suami isteri g la hospital...smp je trs bg tau misi kat kaunter tu..misi tu srh saya baring dulu kat katil sementara dia panggil doktor...
Lps cek jalan je..doc ckp ok..dah boleh tolak masuk labour room..dh buka 7 cm...
Ha? tekulat2 la masa tu..sempat lg saya tny doktor tu..dah buka ke..tp x de rasa ape2 pun...
xpe..saya masuk ubat untuk awak buang air besar dulu...lps tu kita masuk labour room..
Huh..lps je masuk ubat nak bg membuang tu...apa lagi mmg terus turun katil dah x pandang kiri kanan menonong je g toilet...Misi kat luar pintu toilet dah panggil2..Khairiza...jgn lama2 sangat tau..awk jangan teran plak dalam toilet ni...
Hah..dah x peduli dah sume tu..yang penting buang hajat dulu...smp kan pintu toilet tu dh kena ketuk berkali2 ngan misi tu ..khairiza dah2 ...kita nak g labour room dah ni...
Bila dah lega...masuk plak labour room...buat CTG dulu sambil tunggu jalan buka besar lagi..so misi tu datang lepas setengah jam...
Doktor tgk graft CTG tu dan tanya ade rasa sakit x...
geleng kepala je la..mmg dah x sakit...
ok..Sekarang kami kena induce awk ye ..sbb nak besalin kena rasa sakit.
waaaa!!!! nak kn bg sakit plk dah...redha jela
lama jgk nak tgu habis sebotol air yg diinduce tu...misi dtg tgk n tny sakit x?
senyum2 simpul jela...x sakit...
kak..saya nak tukar masuk botol yg kedua ni...lps ni saya takut akk x tahan sakit..akk nak x epidural...
ha? sebab sebelum tu mmg dh dscuss ngn husband xnak ambik epidural..
misi tu bgtau saya bkn nak takutkan akk..tp kot akk xtahan je nnt..
bila dah dgr mcm tu..setuju je la..
masa tu dh nk mgrb..saya srh husbnd p solat mgrb dulu...
elok je husband saya melangkah keluar dr blk labour room tu...haaa...tetiba rasa mcm nak meneran buang air..misi yang nk pambik epidural td dh masuk bilik n tny akk sakit ke..
aah mcm nak teran je rasa ni..
ok..akk rilex dulu tarik nafas..sementara tu dgr misi tu dok jerit2 panggil doktor n beberapa misi lain ..sekelip mata tgk dh penuh ngn misi doktor..doktor pelatih sume ade...
Dengar jgk doc tu tny husband puan ni g mana
saya sempat lg tlg jwb kan..husband saya g surau
ok2..dah xleh tunggu akk push je sekarang..
Alhamdulillah..husband saya sempat masuk dlm bilik labour room tu
2 x push dah keluar baby...Alhamdulillah dapat baby girl..selamat semuanya...

MACAM TU LA CERITA MASA NAK BESALIN ANAK SULUNG TU....KITA TUNGGU PLAK CERITA SETERUSNYA YE..PENGALAMAN BESALIN ANAK NO 2....

0 comments:

Need an Invite?

Want to attend the wedding event? Be our guest, give us a message.

Nama E-mel * Mesej *